Tips voor fitness

Met welke activiteit verbrand je veel calorieën?

Met welke activiteit verbrand je veel calorieën?

Cardio om calorieën te verbranden

Als je wilt afvallen, kun je cardio toevoegen aan je trainingsroutine om extra calorieën te verbranden en op die manier je calorietekort te vergroten (maar niet te groot uiteraard). Ook als je gewoon dol bent op lekker (veel) eten, is wat extra calorieën verbranden met cardio een goede methode om alsnog in shape te blijven.

9 vormen van cardio waarmee je veel calorieën verbrandt

Onderstaand heb ik een lijst opgesteld met 9 vormen van cardio waarmee je best wat calorieën per uur verbrandt. Het exacte aantal calorieën dat jij per uur verbrandt, hangt af van onder andere je lichaamsgewicht en de intensiteit die je hanteert. Het onderstaande lijstje gaat uit van een lichaamsgewicht van 70 kilogram. Houd er rekening mee dat dit schattingen zijn en dat het aantal voor jou dus anders kan zijn.

1. Touwtjespringen: Ongeveer 680-780 kcal/uur.

2. Kickboksen: Ongeveer 650-730 kcal/uur.

3. Skeeleren: Ongeveer 550-600 kcal/uur.

4. Hardlopen (11 km/u): Ongeveer 590-650 kcal/uur.

5. Traplopen: Ongeveer 590-650 kcal/uur.

6. Crosstrainer (gemiddelde intensiteit): Ongeveer 520-590 kcal/uur.

7. Fietsen (normaal tempo, 20 km/u): Ongeveer 480-550 kcal/uur.

8. Zwemmen (gemiddeld tempo): Ongeveer 440-500 kcal/uur.

9. Roeien (matig tempo): Ongeveer 440-500 kcal/uur.

Een lekker lesje kickboksen of rondje skeeleren tikt wel lekker aan zoals je ziet. En het is ook nog eens heel leuk. Win-win! Als je cardio toevoegt aan je sportroutine, kies dan vooral iets wat je leuk vind om te doen en varieer vooral. Ga de ene dag lekker skeeleren, de andere dag een stukje fietsen en pak de keer daarna de crosstrainer. Zo houd je het voor jezelf ook leuk.

Disclaimer
Dit artikel is geschreven op basis van eigen ervaring en research. Wil je zeker weten of bepaalde voeding of sport geschikt is voor jouw lichaam? Raadpleeg dan een diëtist, (sport)arts of dokter.

Scroll naar boven