Tips voor fitness

hoeveel eiwitten moet je per dag eten?

hoeveel eiwitten per dag

Eiwitten zijn essentieel

Ik wil het even met je hebben over eiwitten eten. Je ziet in veel van mijn recepten dat hoog in eiwitten zijn en dat heeft natuurlijk een goede reden.

Eiwitten zijn een essentiële bouwstof voor ieder lichaam. Je huid, spieren, botten, bloed, het heeft allemaal eiwitten nodig.

Maar hoeveel dan precies? Dat hangt af van hoe jij leeft.

Doe je aan krachttraining?

Dan wordt 1,5 tot 2 gram per kg lichaamsgewicht aangeraden om je spieren optimaal te voeden, te laten herstellen en te groeien. Ik ga zelf uit van 2 gram. Momenteel weeg ik 74 kg dus eet ik zo’n 148 gram eiwitten per dag.

Doe je aan duursport, zoals hardlopen?

Dan wordt 1,2 gram per kilo lichaamsgewicht aangeraden. Dus weeg je 65, dan eet je 65 x 1,2 = minstens 78 gram eiwitten per dag.

Sport je helemaal niet?

Dan is 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht de leidraad. Dus stel dat jij niet sport en je weegt 65 kilo, dan eet je 65 x 0,8 = minstens 52 gram eiwitten per dag.

Zit je in een calorietekort om af te vallen?

Dan is het ook raadzaam om wat hoger in eiwitten te eten. Eiwitten zorgen ervoor dat je langer verzadigd bent én voor spierbehoud, want je hebt ook spiermassa wanneer je geen fanatieke krachtsporter bent. En spiermassa verbruikt meer energie dan vetmassa, dus dat wil je zo veel mogelijk behouden.

Heb jij moeite met voldoende eiwitten eten?

Bekijk dan al mijn lekkere eiwitrijke recepten en deze tips:

En onthoud: het kan geen kwaad om ’te veel’ eiwitten te eten (zolang het natuurlijk geen duizenden grammen per dag is). Ook dat gebruikt je lichaam als energie.

Scroll naar boven