Tips voor fitness

hoe word je een ochtendmens?

hoe word je een ochtendmens

Bron foto: Unsplash

Melatonine en de biologische klok

Al zolang als ik me herinner, ben ik een ochtendmens. Standaard word ik tussen 05:00 uur en 06:00 uur wakker. Heel soms, met een beetje geluk, iets later. Houd ik het ’s avonds dan wel lang vol? Nope, dan gaat mijn lampje vaak rond 21:00 uur uit.

Eigenlijk is het een heel logisch ritme. Mijn lichaam wordt wakker wanneer de zon opkomt en moe wanneer de zon ondergaat. Precies hoe het lichaam gemaakt is. De aanmaak van melatonine (het stofje waarvan we in slaap vallen) in het lichaam wordt geregeld door de hersenen die inschatten of het dag of nacht is. Bij nacht maakt het lichaam veel melatonine aan, om in slaap te vallen. Bij dag maakt het lichaam weinig melatonine aan, om wakker te blijven.

Je kan dus stellen dat mijn biologische klok heel goed werkt.

Een ochtendmens worden heeft verschillende voordelen

Meer productiviteit

Veel mensen zijn in de ochtend het meest productief. Ze zijn dan (als het goed is) lekker uitgerust en er zijn nog weinig afleidingen. Als je dus vroeg opstaat en ’s morgens al je belangrijke taken al afvinkt, krijg je de rest van de dag veel meer gedaan. Winner!

Betere concentratie

Doordat ochtendmensen minder last hebben van afleidingen (want het is vroeg en de wereld slaapt nog), hebben zij een betere concentratie. Super fijn als je een baan hebt of taak moet uitvoeren waarbij je veel focus nodig hebt!

Minder stress

Door vroeg op te staan en rustiger aan je dag te beginnen, kun je je dag een stuk beter plannen, waardoor je minder gehaast door de dag gaat. Dit zorgt voor een hoop minder stress. Klinkt heerlijk, toch?

Meer tijd voor jezelf

Last but definitely not least: als je vroeger opstaat, heb je meer me-time voordat je dagelijkse bezigheden weer beginnen. Ga bijvoorbeeld alvast sporten, mediteren of neem lekker de tijd voor je skincare routine een uitgebreid ontbijtje. Wedden dat dat voelt als pure luxe?

Hoe word ik een ochtendmens?

Je zal wel denken, leuk al die tips, maar hoe kan ik dit fixen? Hoe word ik ook een ochtendmens? Daar zijn wat trucjes voor. Pas ze toe en laat ze geleidelijk aan onderdeel worden van je routine.

Ga op tijd naar bed

Voldoende slaap is en blijft belangrijk, dus ook als je vroeger wakker wilt worden. De eerste stap naar vroeger wakker worden, is vroeger naar bed gaan. Probeer iedere dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op hetzelfde tijdstip wakker te worden. Zo went je lichaam aan deze tijden en zal je na verloop van tijd op een natuurlijke manier in dat ritme komen.

Sta geleidelijk eerder op

Probeer geleidelijk aan 10 minuutjes eerder op te staan dan je gewend bent. Zo past je lichaam zich stapsgewijs aan aan de nieuwe routine en voelt het minder ‘zwaar’.

Maak een ochtendroutine

Plan een ochtendroutine met dingen die je leuk vindt, bijvoorbeeld sporten, lekker wandelen, een boek lezen, je favoriete serie kijken. Dit kan echt alles zijn. Zo ga je met een stuk meer motivatie wat vroeger je bed uit dan wanneer je dag begint met dingen waar je eigenlijk niet zo’n zin in hebt.

Vermijd cafeïne en alcohol

Cafeïne en alcohol kunnen je slaap flink verstoren, dus probeer deze te vermijden of te beperken, vooral later op de dag. Het beste is het om geen cafeïne meer te drinken na 14:00 uur. Voor alcohol geldt geen bepaald maximum tijdstip, maar probeer het niet of, als het dan echt moet, met mate te drinken voor een optimale slaap.

Zorg voor daglicht

Daglicht helpt om je natuurlijke slaap-waakcyclus te reguleren. Probeer daarom bij het wakker worden zoveel mogelijk daglicht binnen te krijgen door bijvoorbeeld een ochtendwandeling te maken of een raam open te zetten. Wat hierbij ook heel goed helpt, én handig is in de winter wanneer er nog geen daglicht is bij het wakker worden, is een wake up light. Dit wake up light van Philips is de best beoordeelde wake up light, maar wellicht wat aan de prijzige kant als je dit voor het eerst probeert. Deze variant van Uply is een heel goed en een meer betaalbaar alternatief! Deze heb ik zelf ook op het nachtkastje staan. Dagelijks word ik wakker met een mild licht en tsjilpende vogeltjes. Heerlijk!

Ik kan een ochtendmens worden echt absoluut aanraden, maar dat is wellicht ook omdat ik het al m’n hele leven ben en eigenlijk niet beter weet. Wat ik zelf heel fijn vind aan het feit dat ik een ochtendmens ben, is dat ik heel productief ben in de ochtend en dus veel gedaan krijg. Wat ook heel fijn is, is dat het buiten nog zo heerlijk stil is en je echt even het gevoel hebt dat je alleen op de wereld bent.

Hopelijk kun jij aan de slag met bovenstaande tips en geldt dit binnenkort ook voor jou!

Disclaimer
Dit artikel is geschreven op basis van eigen ervaring en research. Wil je zeker weten of bepaalde voeding of sport geschikt is voor jouw lichaam? Raadpleeg dan een diëtist, (sport)arts of dokter.

Scroll to Top