Tips voor fitness

gewicht zegt niets

getal op de weegschaal

Pff, ik doe zo mijn best zonder resultaat..

De moed zakt je waarschijnlijk in de schoenen wanneer je een tijd lang zó je best hebt gedaan, maar toch geen grammetje af bent gevallen. “Misschien doe ik iets niet goed of moet ik nog minder eten..”, is een gedachte die door je hoofd spookt wanneer je van de weegschaal stapt. En je dag is meteen verpest.

Natuurlijk kan het zo zijn dat je inderdaad nog iets te veel eet om af te vallen, maar dat je geen gewicht verliest betekent niet altijd dat je geen vet verliest. En dat laatste is wat je wilt, toch?

Waarom het getal op de weegschaal niets zegt

Je gewicht is opgebouwd uit water, vetmassa en vetvrije massa (dit zijn je botten, organen, pezen en spiermassa). Je lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Bij mannen is dit zo’n 65% en bij vrouwen zo’n 50%.

Aan je botten en organen verandert doorgaans niets (ervan uitgaande dat je geen nier laat verwijderen o.i.d.). De hoeveelheid vetmassa en spiermassa kunnen wel veranderen. En die twee zorgen dan ook voor veranderingen in gewicht. Verlies je vet of spiermassa? Dan wordt je gewicht lager. Kom je vet of spiermassa aan? Dan wordt je gewicht hoger. Vet verliezen en spiermassa aankomen tegelijk is niet gebruikelijk, maar ook weer niet onmogelijk. Vooral wanneer je net begint met krachttraining komt dit nog wel eens voor.

Ondanks dat je lichaam wel onderscheid maakt tussen deze factoren, doet de weegschaal dat natuurlijk niet. Die weegt gewoon het complete gewicht.

Wanneer je een aantal weken in een calorietekort hebt gegeten, maar geen verandering op de weegschaal ziet of zelfs bent aangekomen, betekent dit niet direct dat je bent aangekomen in vet of spiermassa. Het kan namelijk ook te maken hebben met:

  • Vocht vasthouden > Heb je bijv. veel zout of koolhydraten binnengekregen? Daardoor houd je lichaam meer vocht vast.
  • Maag- & darminhoud > Heb je (de avond) voor het wegen een grote maaltijd gegeten? Dan zit dit eten nog in je maag/darmen, wat kan zorgen voor een hoger gewicht op de weegschaal.
  • Stress > Heb je een wat stressvolle periode? Stress zorgt voor de aanmaak van cortisol en daardoor kun je wat meer vocht vasthouden.
  • Hormonen (bij vrouwen) > Het moment in je cyclus heeft ook invloed op je gewicht. Komt je menstruatie er bijna aan? Dan kan het dat je meer vocht vasthoudt en dus iets zwaarder bent.
  • Spierschade > Heb je intensief gesport of zware krachttraining gedaan? Dan zitten er scheurtjes in je spieren waar vocht tussen kan gaan zitten, wat je dus tijdelijk vasthoudt.

Kortom: je gewicht schommelt, soms zelfs wel 2 tot 3 kilo.

Hoe je dan wél je progressie kunt meten?

De allersimpelste: je voelt het aan je kleding. Gaat je kleding losser zitten? Dat is een goed teken!

En de andere manier is door letterlijk te meten. Pak er een meetlint bij en meet wekelijks de volgende omtrekken:

  • Taille
  • Heupen
  • Billen
  • Bovenbeen
  • Onderbeen
  • Bovenarm
  • Onderarm

Gaat je gewicht niet omlaag, maar verlies je wel centimeters? Dan kan het dat je vet hebt verloren en spiermassa bent aangekomen of dat je wat vocht vasthoudt.

Vind je het lastig om jezelf steeds te meten? Dan kun je dit periodiek laten doen bij een diëtist. Deze rekent ook meteen je vetpercentage uit, wat natuurlijk ook een goede graadmeter is voor vetverlies.

Gewicht is maar een getal

En tot slot wil ik dat je onthoud dat gewicht maar een getal is. Het zegt niets over hoe goed je je best doet, hoe gezond je bent en hoe lief je bent voor jezelf en anderen. 

Laat je dus absoluut niet gek maken door je gewicht. 🫶🏻

P.S.: Zelf kwam ik in de afgelopen 2 jaar ruim 2 kilo aan, maar bleef mijn vetpercentage wél gelijk. Hoe dit zit leg ik uit in deze video!

Scroll naar boven