Tips voor fitness

Dagelijkse caloriebehoefte berekenen

dagelijkse caloriebehoefte berekenen

Bron foto: Unsplash

Waarom je dagelijkse caloriebehoefte berekenen?

Als je wilt afvallen, op gewicht wilt blijven of wilt aankomen is het handig om een beeld te hebben van je dagelijkse caloriebehoefte. Dit is de hoeveelheid energie die je lichaam nodig heeft om te functioneren en om je dagelijkse dingen te doen.

Het aantal calorieën dat jij nodig hebt hangt af van verschillende factoren. Je leeftijd, lengte, gewicht, geslacht, activiteitsniveau en doelstellingen. Er is een algemene richtlijn voor mannen en vrouwen, waarbij mannen 2500 kcal per dag zouden moeten eten en vrouwen 2000. Echter is ieder lichaam anders en leeft iedereen anders. Zo heeft Jantje met een kantoorbaan minder calorieën nodig dan Piet die de hele dag aan het rennen en vliegen is. Als je wilt afvallen, op gewicht wilt blijven of wilt aankomen, is het dus handig om je caloriebehoefte te berekenen en je dagelijkse inname daarop aan te passen.

Reken jouw caloriebehoefte uit:

Met onderstaande handige tool reken jij eenvoudig je caloriebehoefte uit. Een uitleg van de invulvelden vind je onder de calculator.

Imperial
Metric
Basic Information
years
kg
cm
Activity Level
Your results:
Target calorie intake per day:
0

Sex = je geslacht. Male = man, female = vrouw.
Age = je leeftijd.
Weight = je gewicht in kg.
Height = je lengte in cm.

Goal

Maintain weight = op gewicht blijven
Mild weight loss = langzaam gewichtsverlies
Weight loss = normaal gewichtsverlies
Mild weight gain = langzaam aankomen
Weight gain = normaal aankomen

Activity level
Sedentary = je doet zittend werk en sport niet
Light = je sport 1-3 keer per week
Moderate = je sport 4-5 keer per week
Active = je sport dagelijks of 3-4 dagen per week heel intensief
Very active = je sport 6-7 dagen per week heel intensief
Extra active = je doet elke dag een heel intensieve sport of hebt een actieve baan

Oké, en nu?

Het is logisch dat je je nu afvraagt hoe je dagelijks kunt bijhouden wat je eet. Je kunt dat doen door een voedingsplan te laten opstellen dat is gebaseerd op jouw caloriebehoefte of je kunt zelf calorieën tellen. Een voedingsplan is ideaal als je weinig tijd hebt en er niet de hele dag over na wilt denken. Calorieën tellen kost best wat tijd en brengt ook het risico met zich mee dat je er te obsessief mee bezig bent. Het voordeel aan calorieën tellen is wel dat je een goed inzicht krijgt in wat er qua voedingswaarden in verschillende voeding zit, zodat je na verloop van tijd goed zelf kunt inschatten wat je dagelijks kunt eten.

Zelf eet ik (na jarenlang calorieën tellen) nu op gevoel. Ik weet inmiddels wat overal in zit en hoe ik moet eten om op gewicht te blijven. Dit is voor mij nu de fijnste manier die me het minste tijd en zorgen kost.

Net als met veel dingen is dit ook een kwestie van uitvinden wat werkt voor jou!

Disclaimer
Dit artikel is geschreven op basis van eigen ervaring en research. Wil je zeker weten of bepaalde voeding of sport geschikt is voor jouw lichaam? Raadpleeg dan een diëtist, (sport)arts of dokter.

Scroll to Top